woensdag 22 juni 2011

Soulife, van mensen naar huis en buurt

Soulife, vraaggestuurd en vraaggericht ontwikkelene en beheren
Eén van de lessen uit de woondomeinen in de Verenigde Staten is het centraal stellen van de woonconsument. Waar wij in ons land die houding jarenlang voor ons uitgeschoven hebben is dit in de VS gemeengoed, en misschien ook wel noodzaak. Niettemin, in de veranderde woningmarkt, is het in Nederland ook van belang het traject van mensen tot hun huizen en buurten zorgvuldig en met aandacht vorm te geven en te benaderen.

Van binnenuit denken zou, in mijn optiek, veel meer gemeengoed moeten zijn. Nog zo'n voorbeeld: sla een gemiddelde nederlandse makelaarskrant open en je kijkt tegen tientallen gevelbeelden aan; sla een gemiddelde Amerikaanse makelaarskrant open en je ziet tientallen interieurs. Ik denk dat wij veel meer op zoek zouden moeten gaan naar de harten en de passies van de burgers (en daarvoor open moeten staan). Bovendien, uit eigen ervaring weet ik dat het werken met mensen, dus ook de niet-professionals, erg leuk is.

Het traject van mensen naar huizen en buurten geven wij vorm met behulp van Soulife - de drijfveren van de consument in beeld. Dit is ons model om het vraagpotentieel te berekenen en doelgroepen en leefstijlen te vertalen naar woonmilieus en woningen. Soulife is gebaseerd op 10 jaar woonwensen- en marktonderzoek en geeft inzicht in de omvang én verscheidenheid van de woonvraag. Ten opzichte van andere bureaus die leefstijlen toepassen, onderscheiden wij ons in de concretisering: van visie en concepten naar concrete haalbaarheid en woonproducten.

Soulife toont de huidige doelgroepen en woonomgevingen en speelt in op de ontwikkelingen in de toekomst. Dat laatste doen we door sociaalculturele en economische trends te vertalen naar wat dat betekent voor wonen en leven. Fysieke én sociale duurzaamheid zijn hierbij sleutelwoorden. Bij het bepalen van de doelgroep en de vertaalslag naar een kansrijk programma verbinden wij op deze manier fysieke aspecten (hardware) aan aspecten als sfeer en beleving (software) en elementen als mede-opdrachtgeverschap, betrokkenheid en marketing (orgware). In totaal baseren wij onze bevindingen in hardware, software en orgware op 26 verschillende indicatoren.

Soulife (zie ook http://www.soulife.nl/) bestaat uit 6 modules, die onderling met elkaar samenhangen. Drie vanuit de vraagkant: leefstijlen, trends en data. Drie vanuit de aanbodkant: opdrachtverschap, woonmilieus en woning.
Soulife vertaalt de vraagkant naar programma's en producten en helpt daarmee aanbieders prioriteren en kansen benutten.

In de komende posts wil ik vanuit die vertaling van de vraagkant naar het aanbod allereerst ingaan op wat de VS ons kunnen leren op het gebied van software. Een en ander wil ik afwisselen met enkele case beschrijvingen van woondomeinen, om inzicht te geven in hoe de ins en outs vanuit de software een rol spelen in het vermarkten van die woondomeinen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten