maandag 27 juni 2011

Kernwaarden

 
Celebration, Florida, het gedachtengoed van Disney

In Amerikaanse woondomeinen spelen kernwaarden een belangrijke rol in de branding en het realiseren van een onderscheidende identiteit. Ze vormen een basis voor trots, geluk, ontplooiing, gezondheid, verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de bewoners. Deze kernwaarden zijn vaak sociaal-cultureel en sociaal economisch georiënteerd. Hiermee volgen de woondomeinen de lijn die ook in het bedrijfsleven is te vinden. Kansrijke en succesvolle organisaties, zo blijkt uit onderzoek, zijn sterk waardengedreven. Deze organisaties slagen erin voortdurend de kern van hun activiteiten voor ogen te houden. Woondomeinen volgen eenzelfde koers.

Elk woondomein heeft zo haar eigen kernwaarden. In de woondomeinen voor 55-plussers speelt onafhankelijkheid een grote rol, naast ontmoeting, creativiteit, beleving en veiligheid. In Hidden Lake Airpark gaat het veel meer over prestige en vrijheid, terwijl in Ave Maria en Celebration vertrouwen in respectievelijk een god en de normen van Walt Disney bovenaan staan.


Hospitality
In de Verenigde Staten zijn ze gewend om te denken in termen van wat mensen, senioren, gezinnen, jongeren zelf kunnen. Woningbouw en zorg zijn sterk vraaggericht en kennen een sterke traditie van klantgerichtheid en hospitality. Met name de aspecten van gezamenlijke verantwoordelijkheid en een beroep doen op capaciteit van mensen, ook na hun werkend leven, alsmede de vraaggerichte zorg, waar gastvrijheid en dienstbaarheid centraal staan, zijn interessant in de verschillende woondomeinen.

Die gastvrijheid heeft een sterk organisatorische kant, met zowel een inbedding in de ontwikkeling als in het beheer. Daarbij is er ook een fysieke vertaling naar een schone, veilige en soms perfecte (op het oog misschien een wel te perfecte) woonomgeving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten