maandag 6 juni 2011

Het totaalconcept

Ave Maria, Florida


In de woondomeinen komt het merk op allerlei manieren terug. Op de flesjes water die de potentiƫle huizenkopers meedragen, op de deurmat voor je de modelwoning binnenloopt, op de golfkarretjes die je naar wat verder weggelegen woningen brengen, in de uitleg dat we hier te maken hebben met een zeer energiezuinige woning, op het rugzakje met snijplank en broodmes dat dienst doet als tas voor de brochures van Huntley maar tegelijkertijd het onafhankelijkheidsgevoel van wonen in datzelfde Huntley benadrukt.

Het merkdenken zit soms ook in de kleine dingen die samen het geheel vormen. Dat doen ze naar mijn mening erg goed en slim in Ave Maria. Het nieuwe dorp, dat juist haar huiselijkheid wil benadrukken, ligt, zeker naar Nederlandse begrippen nogal afgelegen. De eerste stad, Naples ligt toch nog wel op zo’n 60 kilometer. Ave Maria krijgt dan ook een eigen hart waar een verscheidenheid aan winkels moet verrijzen. Vanaf de provinciale weg via de enige entree naar dat hart is het 5 kilometer, En alhoewel er nog slechts 400 woningen zijn opgeleverd ligt de vierstrooks weg er al prachtig bij. Compleet met lantaarnpalen en stoeprandjes. Helemaal af. De weg is niet recht aangelegd, maar maakt een flauwe bocht naar rechts, naar links, naar rechts. De bochten zijn soepel genoeg om geen gas terug te hoeven nemen, en als automobilist zoef je heerlijk over het asfalt. Plots ben je al die kilometers die je al hebt moeten afleggen om hier te komen vergeten. Om je heen liggen de maagdelijke velden waar ooit 11.000 woningen moeten komen, maar vooralsnog gebruiken de ontwikkelaars ze met name om te laten zien dat met de ontwikkeling van Ave Maria de natuur weer wordt hersteld. Ze conserveren 7.000 hectare moeraslandschap, en alhoewel ik vanuit mijn Nederlandse cultuur betwijfel of de natuur niet beter af was geweest zonder Ave Maria, heeft het natuurbeheer toch enkele prestigieuze prijzen in de wacht gesleept.

De kwaliteit van de Amerikaanse woondomeinen zit in mijn optiek vooral in de doelgroepgerichte combinatie van software, hardware en orgware. Het gaat dan om de combinatie van de fysieke en ruimtelijke aspecten met het denken in kernwaarden van doelgroepen, leefstijl, identiteit, verhalen en communicatie en de organisatorische elementen in ontwikkeling, beheer en regie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten