woensdag 29 juni 2011

Kernwaarden als basis voor gebiedsontwikkeling

Monroe, New Jersey

In meer dan één Amerikaans woondomein staat de kernwaarde ontmoeting erg hoog op de waarderingslijstjes. Het is interessant om te zien dat het realiseren van die ontmoeting ontstaat door een combinatie van identiteit, omvang en comfort. Zo is The Villages met 70.000 inwoners omvangrijk genoeg om veel goedbezochte voorzieningen te kunnen aanbieden. Maar dat geldt ook voor het veel kleinere Providence Point. In de praktijk betekent dat, dat je als je wilt fitnessen, je niet alleen aan je gezondheid werkt, maar ook mensen ontmoet met wie je meer wilt delen dan een drankje na afloop. Stedenbouwkundig wordt de ontmoeting ondersteund. Anders dan in Nederland gebruikelijk is, levert de opzet van vakantieparken daarvoor veel inspiratie voor het stadsontwerp.

Wanneer je je kernwaarden realiseert, kijk je ook anders naar een totaalconcept. Waar in onze ogen de kwaliteit van de huizen beneden peil is – de gevels waar we tegenaan tikken klinken hol, en de kunststof beplating voelt vaak treurig aan – en misschien ook moeilijk verkoopbaar, is de hardware niet dat waar het primair om gaat. De kwaliteit zit op de eerste plaats in de software, dat is waar de aanhechting van de doelgroep het meest tot uiting komt. En als je je als bewoner onderscheidt dan doe je dat eerder met het oppimpen van je golfkarretje dan met je woning.

Het aankleden van je golfkarretje is een uiting van het belang van fun in het merkdenken in de Amerikaanse woondomeinen. Dat merkdenken - in allerlei variaties - geldt vrijwel de gehele breedte van het spectrum van woonbuurten: van het op vrijheid en prestige gerichte Hidden Lake Airpark tot de assisted living in Sierra Pointe. Amerikanen zijn een meester in het organiseren van activiteiten. In het meer op verzorging gerichte Sierra Pointe zien we door de activiteiten de zorg wat opschuift. Dat is onder meer van belang als we constateren dat de huidige fijnmazige Nederlandse zorg zijn langste tijd heeft gehad.

Om de fun een plek te geven, en niet een laatste toevoeging te laten zijn in de conceptontwikkeling is continuïteit in denken en uitwerken van groot belang. Een integrale aanpak waarin naast de ontwikkeling, ontwerp en financiering ook steeds vaker een plek is ingeruimd voor lifestyle management. Hier ligt de koppeling met de toekomstige kwaliteit van het woondomein.

1 opmerking:

  1. in Veenendaal-oost zie je dit ook terug in het concept Nieuw wonen. Zie de voorbeelden op www.nieuwwonenveenendaal.nl

    BeantwoordenVerwijderen