woensdag 31 augustus 2011

Thuis in de wereld


Regency at Monroe, New Jersey

Maak een slogan
Als zichzelf respecterend woondomein heb je in de VS een mission statement of slogan nodig, als communicatiemiddel naar je klanten, om je identiteit te duiden en evenzeer om de eigen organisatie scherp te houden in het bedienen van een niet doorsnee publiek. De verschillende doelgroepen hebben andere wensen en andere kernwaarden. De emoties waarmee bewoners te interesseren zijn variƫren dus ook.

Ik geef enkele voorbeelden: “Ave Maria, where neighbors grow, learn, play together”, “Bellalago, Living life … On the Water’s Edge” , “Sun City, City of Volunteers”, “Solivita, Your life. Your way”, “The Villages, Florida’s Friendliest Hometown”. “Saddle Ridge, a place that residents and horses alike will delight calling home”.

De slogans variƫren met de beoogde doelgroep, en natuurlijk blijft het de vraag of de ontwikkelaars wel waarmaken wat ze zeggen. Maar toch is de focus een interessante. Sun City, Solivita en The Villages richten zich alle op senioren, maar hun toon is niet dezelfde en de klant verschilt dus ook. In Sun City ligt de nadruk op vrijwillige inzet, Solivita richt zich primair op onafhankelijkheid en The Villages brengt je weer veilig terug in de tijd van toen. Het verschil in benadering toont zich niet alleen in het woondomein, maar ook naar buiten toe. Waar in Sun City vooral mensen primair kiezen voor nabuurschap blijkt dat ook in de maatschappelijke houding naar de wijken en steden om Sun City. Solivita en ook Huntley zijn meer in zichzelf gekeerd en spreken met die benadering een andere groep mensen aan.


Thuis in de wereld
De woondomeinen die ik beschrijf richten zich allemaal op een sterke identiteit en zoeken vanuit die houding een combinatie tussen het lokale van de plek en het grenzeloze van de ruimte. Het lokale biedt de bewoners en bezoekers een thuis, het grenzeloze zorgt voor de positie in wijk- en gemeentegrenzen overschrijdende netwerken. Het thuis zorgt voor de kracht om jezelf te ontplooien, het netwerk biedt de mogelijkheid dat ook daadwerkelijk te doen. Deze houding raakt aan ‘A global sense of place’, waarin Doreen Massey stelt dat “de vormgeving van plaats vandaag de dag noodzakelijkerwijs dient te gebeuren in een context die permanent dwingt tot openheid, diversiteit, onvoorspelbaarheid en dialoog. In plaats van te denken over plaatsen als ruimten met grenzen dienen wij ze ons voor te stellen als zichtbare bewegingen in netwerken van sociale relaties en begrip”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten